CUR_URL:https://www.ubezpieczeniemieszkania.pl/blog/jak-zglosic-szkode-zalania-mieszkania Jak zgłosić szkodę zalania mieszkania?
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej.

Pełna ochrona nieruchomości w Zasięgu Ręki

Przejdź do kalkulatora:

Porównaj ceny

Dzisiaj 14 użytkowników wybrało polisę za pomocą porównywarki.

Oblicz składkę ubezpieczenia w 2 minuty.
Koszt polisy zaczyna się już od 9 zł miesięcznie.

Dane przekazywane na stronie www są zabezpieczone dzięki szyfrowaniu protokołem SSL.

Jak zgłosić szkodę zalania mieszkania?

Redakcja 09.9.2020
Zalanie to najczęstsza przyczyna wypłaty odszkodowania z polisy mieszkaniowej. Warto więc wiedzieć, jak trzeba się zachować, kiedy do niego dojdzie, kiedy i jak zgłosić szkodę oraz jak wygląda dalsza procedura przyznania oszkodowania. Wyjaśniamy te kwestie szczegółowo.
Porównaj ceny

O tym, że zalanie jest realnym zagrożeniem, świadczy chociażby fakt, że ponad połowa szkód w mieszkaniach, które są zgłaszane towarzystwom, dotyczy właśnie tego zdarzenia. W sytuacjach kryzysowych – a właśnie z taką mamy tutaj do czynienia – przede wszystkim trzeba zachować zimną krew i postępować racjonalnie. Zanim jednak wyjaśnijmy sobie, jakie działania są najbardziej rozsądne i w jakiej kolejności należy je podjąć, doprecyzujmy, czym jest zalanie. Wbrew pozorom, nie jest to taka oczywista kwestia.

 

Czym jest zalanie w polisie mieszkaniowej?

Zalanie może być spowodowane zarówno czynnikami atmosferycznymi, jak i przez człowieka. W definicja zdarzenia mieszczą się również awarie sprzętów domowych oraz instalacji. Generalnie mówimy jednak o sytuacjach losowych, nie wynikających z celowego działania.

Wśród konkretnych przyczyn zalania towarzystwa wymieniają:

  • awarie poszczególnych instalacji,
  • awarie sprzętów domowych,
  • pęknięcie akwarium,
  • rozszczelnienie się łóżka wodnego,
  • cofnięcie się wody lub ścieków z instalacji kanalizacyjnych,
  • nieumyślne pozostawienie otwartych kranów lub innych zaworów,
  • opady atmosferyczne,
  • topnienie śniegu i lodu,
  • działanie osób trzecich (głównie sąsiadów),
  • akcja ratownicza/gaśnicza;
  • pękanie na skutek mrozu.

U niektórych towarzystw lista potencjalnych przyczyn zalania może być uboższa o jedno lub dwa zdarzenia (np. pękanie mrozowe czy akcja ratownicza), więc zawsze warto dokładnie sprawdzić to w OWU. Wszyscy ubezpieczyciele rozróżniają natomiast zalanie od powodzi – są to dla nich dwa odrębne ryzyka.

Przez ubezpieczycieli powódź jest definiowana jako bezpośrednie podtopienie terenu będące skutkiem podniesienia się poziomu wody w naturalnych i sztucznych zbiornikach, którego przyczyną są czynniki naturalne (opady, sztorm, spływanie wody po stokach czy topnienie kry lodowej). Upraszczając, można też powiedzieć, że z powodzią mamy do czynienia, kiedy woda dostaje się na obszar nieruchomości „od dołu”, a z zalaniem „od góry” lub „od środka” budynku.

 

Co zrobić, kiedy dojdzie do zalania?

W polisie mieszkaniowej zapisane są obowiązki ubezpieczonego, których przestrzeganie jest konieczne do uzyskania odszkodowania. Jest tam sprecyzowane, że kiedy dojdzie do szkody, to w pierwszej kolejności powinniśmy zatrzymać jej rozprzestrzenianie się, czyli w tym przypadku zlokalizować źródło wycieku i je zneutralizować. Czasami problematyczne może być znalezienie odpowiedniego zaworu, który może znajdować się np. w piwnicy. Warto więc dowiedzieć się zawczasu, gdzie znajdują się wszystkie zawory, żeby później nie szukać ich w nerwach.

Kiedy opanujemy sytuację, zgłośmy jej zaistnienie zarządcy budynku. Postarajmy się też sprawdzić, czy zalanie nie dotknęło też któregoś z sąsiadów. Kolejnym krokiem powinno być zawiadomienie ubezpieczyciela – najczęściej mamy na to 3 dni, chociaż nie jest to żelazna reguła i może się zdarzyć, że w będzie to nawet 12 godzin. Jeśli w związku z zalaniem trzeba było wezwać jakieś służby (np. straż pożarną), to powinniśmy pobrać od nich raport z interwencji i później przekazać go towarzystwu.

Ubezpieczyciel powinien też od nas otrzymać wykaz zniszczonego mienia wraz z dokumentami potwierdzającymi jego wartość (paragony, rachunki, faktury). Kolejnym krokiem jest udostępnienie miejsca zdarzenia rzeczoznawcy. Towarzystwo ma 7 dni na wysłanie takiej osoby. Później pozostaje nam już tylko oczekiwanie na odszkodowanie.

Infografika mówiąca o tym jak zgłosić szkodę przy zalaniu mieszkania

 

W jakim czasie otrzymamy odszkodowanie za zalanie?

Jeśli towarzystwo nie ma żadnych wątpliwości co do zasadności naszego roszczenia, to wypłaci nam odszkodowanie maksymalnie 30 dnia od daty zgłoszenia zdarzenia. Całość przysługującej nam rekompensaty (bez rozbicia na raty) zostanie wówczas przelana na nasze konto. Jeśli jednak wątpliwości się pojawią, to ubezpieczyciel ma dodatkowe 14 dnia na ich wyjaśnienie. W takiej sytuacji bezsporna część odszkodowania trafi do nas jednak w pierwotnym terminie.

Jeśli towarzystwo uzna, że całość lub część odszkodowania, o jakie się ubiegamy, jednak nam nie przysługuje, to możemy zgłosić tę sprawę do sądu i tam dochodzić swoich praw.

 

Kto odpowiada za zalanie?

Towarzystwo może nie wypłacić nam odszkodowania m. in. wtedy, kiedy to inny podmiot odpowiada za szkodę. Nie oznacza to jednak, że w takiej sytuacji nie mamy prawa do rekompensaty, bo mamy, tylko musimy ustalić, kto powinien nam ją wypłacić i to wyegzekwować. Rozważmy sobie kilka konkretnych sytuacji:

  1. Nasze mieszkanie zalewa sąsiad z góry – jeśli posiada polisę mieszkaniową, to przysługuje nam odszkodowanie z jego OC w życiu prywatnym.
  2. My zalewamy sąsiada – otrzymuje od rekompensatę z naszego OC w życiu prywatnym.
  3. Zalewająca nasze mieszkanie woda wycieka z rur – jeśli są to rury zainstalowane w pionie, to wina leży po stronie administratora budynku, jeśli w poziomie, to otrzymamy odszkodowanie z naszej polisy za zalanie.

 

W jaki sposób zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

Ubezpieczyciel zawsze umożliwia nam zgłoszenie szkody na kilka sposobów, dzięki czemu możemy wybrać taki wariant, jaki jest dla nas najbardziej wygodny. Możliwe jest zgłoszenie szkody:

  • telefonicznie,
  • wysłanie SMS-a o określonej treści na podany numer (ubezpieczyciel oddzwoni);
  • mailowo,
  • poprzez formularz na stronie ubezpieczyciela,
  • korespondencyjnie,
  • w placówce ubezpieczyciela,
  • poprzez chat video (np. w PZU).

W tabeli poniżej prezentujemy dane kontaktowe do poszczególnych towarzystw.

 

Jak zgłosić szkodę? – dane kontaktowe towarzystw

Towarzystwo

Dane kontaktowe (zgłoszenie szkody)

PZU

https://zgloszenie.pzu.pl/#/

801 102 102 lub 22 566 55 55

Allianz

https://zgloszenie-szkody.allianz.pl/form-standalone/zglos-szkode/

224 224 224

Aviva

https://www.aviva.pl/centrum-pomocy-dla-klienta/zgloszenie-szkody-lub-roszczenia/dom-i-mieszkanie/

22 557 44 44

Compensa

https://zgloszenie.compensa.pl/majatek/dane-polisy

22 501 61 00

Concordia

https://zglos-szkode.concordiaubezpieczenia.pl/client/property/property/index.xhtml

61 85 84 800

Generali

https://www.generali.pl/claimonweb/frontend/#/

913 913 913

Wiener

https://zgloszenie.wiener.pl/majatek/policyInfo

22 469 69 69

HDI

https://hdiubezpieczenia.pl/hdi-izi/#/app/policydata

22 449 99 99 lub 801 801 181

Inter Polska

https://inter-direct.pl/zglos-szkode/

801 803 000

InterRisk

https://zgloszenie.interrisk.pl/assetclaim/new

22 575 25 25

Link4

https://www.link4.pl/claims/zgloszenie

22 444 44 44

Mtu24.pl

https://zgloszenieszkody.ergohestia.pl/#/wizard/step1?brand=mtu24

58 555 65 00

Proama

https://www.generali.pl/claims/register?execution=e1s1

815 815 815

Warta

https://www.warta.pl/formularze-szkody

502 308 308

Benefia

https://zgloszenie.benefia.pl/

22 212 20 30

Uniqa

https://www.uniqa.pl/obsluga-i-kontakt/likwidacja-szkod/elektroniczne-zglaszanie-szkod

801 597 597 lub 42 66 66 500

Aegon

https://www.aegon.pl/Strona-glowna/Strefa-Klienta/Strefa-Klienta---Majatek/Formularze/

801 300 900 lub 22 592 10 00

AXA

https://form.axa.pl/ui/real-estate/property-claim?type=exlu

22 541 76 06

TU Europa

https://tueuropa.pl/zadaj-pytanie.htm

71 36 92 887

ERGO Hestia

https://zgloszenieszkody.ergohestia.pl/#/wizard/step1?brand=ihestia

801 107 107 lub 58 555 55 55

Nationale-Nederlanden

https://direct.nn.pl/ecl/pages/property/

801 20 30 40 lub 22 522 71 24

TUZ Ubezpieczenia

https://tuz.pl/likwidacja-szkod/zglos-szkode/

22 327 60 60

TUW

zgloszenie.szkody@tuw.pl

22 545 39 50 lub 801 001 003

Tabela 1. Źródło: opracowanie własne.

 

Polisa mieszkaniowa powinna posiadać dopasowany zakres ochrony oraz adekwatną do niego cenę. Szerokie ubezpieczenie wymaga nabycia przynajmniej kilku dodatków, takich jak mienie ruchome, przepięcie czy kradzież z włamaniem. Jeśli już zdecydowałeś, jakiego typu polisa Cię interesuje, poszukaj dokładnie takiego produktu w niskiej cenie. W tym celu sprawdź wysokość składki dla Twojego domu lub mieszkania w naszym kalkulatorze polis mieszkaniowychDosłownie w 3 minuty porównasz ze sobą ceny 18 towarzystw w 1 miejscu i wybierzesz najkorzystniejszą ofertę właśnie dla Twojej nieruchomości.

To warto wiedzieć

1. Zalanie to najczęstsza przyczyna wypłaty odszkodowania z polisy mieszkaniowej

2. Zalanie i powódź to dwa odrębne ryzyka

3. Na zgłoszenie szkody mamy najczęściej 3 dni od daty zdarzenia, a towarzystwo ma 30 dni na wypłatę odszkodowania

4. Przed finansowymi konsekwencjami zalania sąsiadów ochroni nas OC w życiu prywatnym

Porównaj ceny
Redakcja

Nasza wiedza pozwala dostarczać treści sprawdzone i najwyższej jakości. Nasi redaktorzy są łącznikiem między agentami ubezpieczeniowymi a osobami zainteresowanymi polisą. Dzięki nam możesz dowiedzieć się jak zaoszczędzić na zakupie ubezpieczenia i poznasz wszystkie tajniki produktów polisowych i finansowych.

Wasze komentarze (0)

Potwierdź, że jesteś człowiekiem.

Wyślij

Komentarz zapisany. Dziękujemy.

Sprawdź podobne artykuły