Biuro w mieszkaniu - ile kosztuje ubezpieczenie nieruchomości z działalnością gospodarczą?

Redakcja Zaktualizowano: 10.04.2025
Biuro w mieszkaniu - ile kosztuje ubezpieczenie nieruchomości z działalnością gospodarczą?
Strona główna
/
Blog
/
Biuro w mieszkaniu - ile kosztuje ubezpieczenie nieruchomości z działalnością gospodarczą?
Ubezpieczenie nieruchomości z działalnością gospodarczą jest możliwe w wybranych towarzystwach. Wyjaśniamy, które mienie firmowe można włączyć w polisę mieszkaniową, na jakich zasadach i przy spełnieniu jakich warunków. Podajemy też przybliżony koszt takiego ubezpieczenia.

Z domu bąź mieszkania można prowadzić i jednoosobową firmę, jak również przedsiębiorstwo zatrudniające pracowników – wszystko zależy od specyfiki naszej działalności. Przestrzeń domową można nie tylko przekształcić na biuro, ale też wydzielić w niej miejsce na gabinet, magazyn czy punkt odbioru towarów. Często jest to rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić czas i pieniądze. 

 

Działalność gospodarcza w mieszkaniu – co oznacza dla ubezpieczyciela?

 

Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują polisy mieszkaniowe, w których można uwzględnić nie tylko mienie prywatne, ale i należące do firmy. Trzeba jednak rozróżnić dwie sytuacje: prowadzenie działalności gospodarczej z domu oraz zarejestrowanie tam działalności. Jeśli tylko formalnie nieruchomość jest siedzibą firmy, ale nie przechowujemy w niej majątku firmowego, nie ubezpieczymy go z polisy mieszkaniowej. 

Towarzystwa najchętniej ubezpieczają domy i mieszkania z działalnością gospodarczą, która ma związek z prowadzeniem różnego rodzaju usług – doradczych, finansowych, księgowych i innych o charakterze biurowym.

W tym miejscu trzeba wspomnieć jeszcze o pracy zdalnej świadczonej na rzecz naszego pracodawcy. Jeśli jesteśmy zatrudnieni w zewnętrznym przedsiębiorstwie, ale pracujemy z domu i wykorzystujemy do tego mienie należące do pracodawcy, np. komputer, to ubezpieczenie go z polisy mieszkaniowej jest już trudniejsze. Mienie firmowe (należące do naszej firmy, nazywane też często „przedmiotami do działalności gospodarczej”) i mienie służbowe dla towarzystw to dwa odrębne pojęcia. Tylko niewielki procent ubezpieczycieli pozwala włączyć mienie służbowe w ochronę, mienie firmowe już zdecydowanie więcej podmiotów.

 

Jak ubezpieczyć biuro w domu lub mieszkaniu?

 

Podstawowa polisa mieszkaniowa zapewnia ochronę murom oraz ewentualnie elementom stałym nieruchomości. Dodatkowe rodzaje mienia, w tym majątek firmy, można włączyć w ubezpieczenie dokupując stosowny dodatek. Nierzadko taka opcja jest dostępna tylko przy jednoczesnym poszerzeniu zakresu o ruchomości domowe.

WAŻNE!
Większość towarzystw stosuje zasadę, że żeby polisa mieszkaniowa mogła dotyczyć przedmiotów do działalności, działalność ta może być prowadzona na powierzchni, która stanowi maksymalnie 50% nieruchomości. 

Co istotne, przedmioty do działalności gospodarczej mogą być różnie definiowane przez poszczególne towarzystwa. Czasami ubezpieczyciele pod tym pojęciem rozumieją tylko urządzenia biurowe, a czasami również maszyny, produkty i innego typu akcesoria. 

 

Jakie mienie firmowe można ubezpieczyć z polisy mieszkaniowej?

 

Do prowadzenia działalności gospodarczej wykorzystuje się bardzo różne rodzaje mienia. Niektóre towarzystwa w ramach ubezpieczenia mieszkania oferują możliwość ochrony tylko tych przedmiotów, które można określić jako sprzęt biurowy. Chodzi tutaj głównie o komputery, drukarki, skanery, smartfony czy meble biurowe. 
 
Na rynku znajdziesz również oferty, które firmowe mienie ruchome rozumieją zdecydowanie szerzej, umożliwiając włączenie w ubezpieczenie nieruchomości również następujących przedmiotów: 
 
  • maszyny, 
  • narzędzia,  
  • magazynowane produkty, 
  • półprodukty, 
  • rzeczy osobiste pracowników, 
  • mienie ruchome należące do osób trzecich, przechowywane w celu wykonania usługi (np. naprawy sprzętu). 
Oczywiście, lista przedmiotów do działalności, które można włączyć w ubezpieczenie nieruchomości, powinna być transparentna. Możesz ją sprawdzić w treści umowy ubezpieczenia lub po prostu w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), czyli oficjalnym i ogólnodostępnym dokumencie opisującym daną polisę.

 

Od jakich ryzyk chroni ubezpieczenie działalności gospodarczej w mieszkaniu?

 

Jak już wyjaśniliśmy, podstawowe ubezpieczenie mieszkania chroni tylko mury i ewentualnie elementy stałe nieruchomości. Jeśli chcesz, żeby obejmowało też mienie firmowe, musisz wykupić odpowiednie rozszerzenie oraz najczęściej również włączyć w ochronę ruchomości domowe. 
 
Jeśli wykupione ubezpieczenie mieszkania uwzględnia przedmioty do działalności, automatycznie są one chronione w taki sam sposób (czyli przed tymi samymi zdarzeniami) co pozostałe ruchomości domowe. Czasami w polisach zdarzają się dodatkowe limity oraz wyłączenia odpowiedzialności odnoszące się do majątku firmy, co możesz jednak zawsze sprawdzić w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. 
 
Ogólnie zakres ubezpieczenia majątku firmowego w ramach polisy mieszkaniowej może uwzględniać: 
  • ochronę od zdarzeń losowych, łącznie nawet ponad 30 ryzyk; 
  • kradzież z włamaniem; 
  • stłuczenie przedmiotów szklanych; 
  • wandalizm i dewastację. 
Rzecz jasna, ubezpieczenie mieszkania, w którym prowadzisz firmę, może też zawierać rozszerzenia dedykowane lokatorom, czyli: Home Assistance, ubezpieczenie NNW, OC w życiu prywatnym, pakiet medyczny czy pomoc prawną. 

 

Ubezpieczenie mieszkania z biurem – ile kosztuje polisa?

 

Sprawdziliśmy, ile aktualnie trzeba zapłacić za ubezpieczenie nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza. Żeby uzyskać szerszy ogląd, przeprowadziliśmy dwie kalkulacje. W pierwszej składkę obliczyliśmy dla mieszkania: 
  • bez działalności gospodarczej; 
  • o powierzchni 50 mkw.; 
  • wartego (mury i elementy stałe) 400 000 zł; 
  • wyposażonego (mienie ruchome) za 50 000 zł. 
Na potrzeby drugiej kalkulacji założyliśmy, że w dokładnie tej samej nieruchomości prowadzona jest działalność gospodarcza o charakterze biurowym, a wyposażenie łącznie kosztuje 80 000 zł (50 000 zł zwykłe mienie ruchome + 30 000 zł mienie firmowe). W obu kalkulacjach przyjęliśmy podstawowy zakres, czyli ochronę od pożaru i innych zdarzeń losowych. 
 
Za ubezpieczenie mieszkania bez działalności trzeba zapłacić od 185 zł do 336 zł, średnio 260 zł. Ochrona nieruchomości z działalnością kosztuje z kolei 196-340 zł, średnio 305 zł. Wszystkie podane kwoty odnoszą się do rocznego okresu ochrony, a poszczególne oferty w niewielkim stopniu się od siebie różnią, głównie wliczonymi w cenę dodatkami. 
 
Ubezpieczenie mieszkania bez działalności gospodarczej, owszem, jest tańsze, ale nie w znaczący sposób. Średnia różnica kosztów w skali roku wynosi 45 zł. Tyle mniej więcej kosztuje więc podstawowa ochrona od zdarzeń losowych mienia firmowego wartego 30 000 zł. Wysokość składki wzrośnie wtedy, kiedy poszerzymy zakres ochrony lub włączymy w ubezpieczenie mieszkania dodatkowe mienie, zarówno mienie firmowe, jak i prywatne. Stanie się tak ponieważ to właśnie łączna wartość mienia oraz wybrane ryzyka wpływają na cenę polisy w największy sposób. Jak pokazuje kalkulacja, nie bez znaczenia jest też wybór towarzystwa.
– mówi Ewelina Ratajczak, ekspertka portalu www.ubezpieczeniemieszkania.pl. 
 

Ubezpieczenie mieszkania z działalnością i bez niej – porównanie

Towarzystwo

Mieszkanie bez działalności

Mieszkanie z działalnością

Europa Ubezpieczenia

185 zł

196 zł

Inter Polska  

219 zł

247 zł

Wiener

222 zł

251 zł

Proama

225 zł

228 zł

TUZ

235 zł

281 zł

Link4

292 zł

336 zł

Benefia

304 zł

399 zł

Uniqa

323 zł

470 zł

Generali

336 zł

340 zł

Średnio:

260 zł

305 zł

Tabela 1. Źródło: ubezpieczeniemieszkania.pl (stan na: 28.03.2025 r.). W tabeli uwzględniliśmy wyłącznie polisy w wariancie od ryzyk nazwanych, a więc pominęliśmy ubezpieczenia All Risks.

 

Ubezpieczenie mienia firmowego w mieszkaniu – na co uważać?

 

Przede wszystkim musisz pamiętać, że ubezpieczenie mieszkania, w którym prowadzisz działalność, zawsze będzie chroniło przedmioty do działalności w mniejszym stopniu, niż standardowe ubezpieczenie firmy. Różnice widoczne są głównie na poziomie wyłączeń odpowiedzialności, przykładowo: 
  • ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z polisy mieszkaniowej odnosi się do aktywności związanych z życiem prywatnym, a nie prowadzeniem firmy; 
  • część usług z pakietu Home Assistance, np. serwis urządzeń AGD, RTV czy PC nie dotyczy mienia firmowego; 
  • ochrona przed wandalizmem, dewastacją i graffiti nie dotyczy majątku firmy; 
  • z ochrony mogą być wyłączone niektóre przedmioty firmowe, np. sprzęt stomatologiczny; 
  • w niektórych towarzystwach nie można wykupić tzw. polisy dla domu w budowie, jeśli w budynku prowadzona jest działalność gospodarcza. 
Oczywiście każde towarzystwo ma nieco inną listę wyłączeń odpowiedzialności, co dotyczy również przedmiotów do działalności. Zdarzenie czy mienie wyłączone u jednego ubezpieczyciela, u drugiego może być jak najbardziej dostępne. Pamiętaj, że pełną listę wyłączeń zawsze znajdziesz w OWU polisy. 
 
Szukając ubezpieczenie mieszkania uwzględniającego mienie firmowe powinieneś też zwrócić uwagę na innego typu ograniczenia, czyli karencje oraz limity odpowiedzialności. Zawsze warto też zapoznać się z obowiązkami ubezpieczonego czy definicjami poszczególnych zdarzeń ubezpieczeniowych. Nie zapominaj też o porównaniu ofert pod względem wysokości składki. Przeprowadzona wcześniej kalkulacja pokazała wyraźnie, że niemal identyczny produkt ubezpieczeniowy w każdym towarzystwie ma nieco inną cenę, a różnice potrafią być naprawdę spore. 

 

Gdzie kupię ubezpieczenie nieruchomości z działalnością gospodarczą?

 

Ubezpieczenie przedmiotów do działalności oferuje całkiem sporo towarzystw, m.in. wspomniane już tekście PZU, Aviva czy Link4. Zawsze jednak trzeba sprawdzić, czy proponowany dla tego mienia zakres ochrony nam odpowiada, czyli przede wszystkim dokładnie przejrzeć wyłączenia odpowiedzialności oraz sprawdzić przyjętą przez dany podmiot definicję przedmiotów do działalności.

Szukając produktu ubezpieczeniowego warto więc porównać ze sobą również proponowane stawki. Najlepiej to zrobić w naszym kalkulatorze polis mieszkaniowych, z poziomu którego płynnie przechodzi się do zakupu online. Trzeba tylko pamiętać, żeby przy odznaczaniu parametrów ubezpieczenia zaznaczyć, że w lokalu ma być prowadzona działalność gospodarcza o określonej specyfice (np. biurowa, handlowa, medyczna), a w sumach ubezpieczenia uwzględnić wartość mienia firmowego.

To warto wiedzieć

1. Przedmioty do działalności gospodarczej (mienie firmowe) można włączyć w polisę mieszkaniową jako dodatkowo płatne rozszerzenie
 
2. Mienie służbowe (należące do naszego pracodawcy) jest dla towarzystw czymś innym, niż mienie firmowe
 
3. Z polisy mieszkaniowej można ubezpieczyć nie tylko sprzęt biurowy i meble, ale również m.in. maszyny, produkty czy przedmioty osobiste pracowników
 
4. Dla mienia firmowego ubezpieczyciele stosują dodatkowe ograniczenia w postaci limitów i wyłączeń odpowiedzialności

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie nieruchomości z działalnością gospodarczą

  1. Czy każdy rodzaj działalności gospodarczej mogę prowadzić z domu?

    Przy niektórych rodzajach działalności konieczne jest spełnienie określonych wymagań technicznych, np. sanepidu, co może utrudnić prowadzenie firmy z domu lub całkowicie to uniemożliwić.

  2. Czy od prowadzenia działalności gospodarczej w domu trzeba zapłacić dodatkowy podatek?

    Przeznaczenie części pomieszczeń domowych na przestrzeń firmową skutkuje podwyższeniem podatku od nieruchomości, czyli opłaty naliczanej indywidualnie raz do roku.

  3. Czy prowadzenie firmy w domu trzeba zgłosić w spółdzielni mieszkaniowej?

    Nie musimy zgłaszać takiego faktu ani w spółdzielni, ani w wspólnocie mieszkaniowej – przepisy tego nie wymagają.

  4. Na jaką kwotę ubezpieczyć mienie firmowe?

    Majątek, zarówno prywatny, jak i firmowy, powinno się ubezpieczać na kwoty, które jak najlepiej oddają jego realną wartość. Zaniżenie lub zawyżenie tych wartości skutkuje niedoubezpieczeniem lub nadubezpieczeniem, które z kolei mogą łączyć się ze stratami finansowymi.

  5. Kiedy uzyskam odszkodowanie za mienie firmowe?

    Po zgłoszeniu szkody – na które mamy zazwyczaj od 3 do 7 dni – towarzystwo powinno wypłacić nam bezsporną część odszkodowania po maksymalnie 30 dniach. Sporna część rekompensaty trafi na nasze konto pod dodatkowych dwóch tygodniach.

  6. Czy mogę otrzymać zniżkę za ubezpieczenie firmy w domu?

    Firmy prowadzone w domu raczej nie mogą liczyć na zniżki za ubezpieczenie nieruchomości. Działalność gospodarcza w mieszkaniu daje jednak możliwość obniżenia kosztów na kilka innych sposobów.

Autor

Redakcja

Nasza wiedza pozwala dostarczać treści sprawdzone i najwyższej jakości. Nasi redaktorzy są łącznikiem między agentami ubezpieczeniowymi a osobami zainteresowanymi polisą. Dzięki nam możesz dowiedzieć się jak zaoszczędzić na zakupie ubezpieczenia i poznasz wszystkie tajniki produktów polisowych i finansowych.

Oceń artykuł

Średnia ocena: 5.00

Głosów: 2

Dziękujemy za oddanie głosu.

Wasze komentarze (0)

Potwierdź, że jesteś człowiekiem.

Wyślij

Komentarz zapisany. Dziękujemy.